Fermenterad mat är på populärt nu. Det pratas och skrivs om kimchi, kombucha, inlagda grönsaker och miso som alla innehåller probiotika, som är bra för immunförsvaret.

Fermenterade livsmedel har genomgått en kemisk jäsningsprocess. I denna process, omvandlas socker och kolhydrater till en syra eller en alkohol. Jäst förekommer naturligt i vissa livsmedel och människor har använt sig av jäsningsprocessen i tusentals år. Våra förfäder använde jäsning som ett sätt att bevara mat. Alla är bekanta med några fermenterade livsmedel som öl, surkål och inläggningar, men intresset för mindre vanliga jästa livsmedel ökar också, som t ex kefir.

Fermenterad mat är full av probiotika; bra, levande bakterier som stödjer en optimal funktion i våra matsmältningskanal. Probiotika tros vara viktig för alla typer av aspekter av vår hälsa, inklusive vårt immunförsvar. Vissa forskare säger upp till 80% av vårt immunsystem finns i vår mage, så att ha en bra balans av tarmbakterier kan hjälpa till med allt från avvärja sjukdom till läkning av infektioner.

culturesFöreställ dig att fermenterade livsmedel är som delvis smält mat. När vår matsmältning fungerar och vi absorberar och assimilerar alla de näringsämnen som vi behöver, är vårt immunsystem lyckligt, och därmed bättre rustat för att föra krig mot sjukdom och ohälsa.
Fermenterade livsmedel får sina hälsofördelar från mikroberna. De är bra av en mängd olika anledningar, bland annat de levande mikroberna själva (som kan stärka vår matsmältning och immunförsvaret); biprodukter från fermentationen (vissa vitaminer och enzymer skapas); förbättrad matsmältning och biotillgänglighet; ökad lagringstid m fl. Till detta lägger alla fördelar av råa livsmedel utan nackdelarna.

Det finns inga generella regler om hur ofta vi bör äta fermenterade livsmedel, men att äta något jäst varje dag är ett bra mål. Detta kan vara vissa syrade grönsaker, fermenterad sås av något slag, eller en shot av kombucha eller hemgjord fermenterad dryck.

Att göra fermenterade livsmedel är lätt, men en del av oss vill inte nödvändigtvis spendera tid och energi på att göra det själv. Om du föredrar att köpa, rekommenderas att du väljer en lokalt fermenterad produkt när det är möjligt. Leta efter det som produceras lokalt och i mindre partier. Dessa kommer sannolikt att vara bättre än stora kända varumärkena. Och var försiktig, det är lätt att köpa saker som ger sken av att vara fermenterade men är inte, som många typer av surkål och pickles. Levande fermenterade livsmedel finner du i kyldelen. Så om det inte är kallt, så är det antingen inte vid liv eller så är det inte fermenterat alls.